Размисли разни

Clickbait-ът, интернет провокациите и разни подобни размисли

Предполагам, че на повечето хора, които сериозно сърфират из интернет пространството, им се е случвало да попаднат на колоритни и откровено провокативни заглавия, независимо дали говорим за „новинарски“ (забележете кавичките), литературни, информационни сайтове или дори блогове. В такива моменти като че ли нещо винаги ни гъделичка да кликнем върху линка. Сякаш някое малко палаво дявоче ни нашепва, че непременно трябва да прочетем какво се крие зад това заглавие. Ех, това дяволче…

Обикновено старателно се опитвам да избягвам подобни капани и в повечето случаи успявам, но и аз съм човек, похлъзвам се. Създала съм си навика да подминавам статии, които започват с думи като „ШОК“, „СЕНЗАЦИЯ“ и подобните им, но още не съм открила добра филтрация за подводните камъни, а такива има винаги.

Ето на, тъкмо преди малко попаднах на една статия, която ме провокира. Пропита е със сърказъм и осъдителност, и като че ли литературен снобизъм. Може би излишно се напрегнах от нея. По принцип не си падам по крайностите, а въпросният текст лъха на точно такова отношение. Наречете го въпрос на вкус, натоварват ме, затова ги избягвам.

В случая най-вече ми стана тъжно заради отношението на автора, тъй като ясно разпознах грешките във възгледите му. Или поне за мен тезата му не е добре обоснована. Всъщност сигурна съм, че има достатъчно хора, които ще се съгласят с него, затова сме пъстър свят.

В такива моменти първо идва дразнещия фактор и гнева, а след него разочарованието. Понякога се поддавам на дразнителя и пиша коментар, но бързо се научих, че обикновено това е лоша стратегия. Едно е да водиш интелигентен спор, в който се разменят разсъдливи аргументации и съвсем друго да говориш на стена, за която е нормално да защити позицията си с „Ти си тъп(а), щом харесваш това/мислиш по този начин.“ Затова опитвам да не кликам, пък току виж си спестя негативната емоция.

И като сме на темата, ще препоръчам един доста интересен TED talk, за който според мен, си струва човек да отдели няколко минути.

Вашият коментар

